Lottas Dagbok


Första sommarlovskvällen – och fuderingar kring en centraldammsugare som inte funkar
15 juni 2011, 22:33
Filed under: Allmänt, Barnen, Familj, Hus och hem, husbygge, personligt, sport

Ja. Jag är fortfarande förbaskat sur. Sur. Japp.

Ikväll har det varit fotbollsträningar av olika slag. Vi har varit borta vid fotbollsplanen hela kvällen. Didrik slarvade bort en keps. Sedan pannkakor till barnen.

Imorgon hoppas jag att några framsteg skall göras med vår centraldammsugare. Den har inte fungerat sedan vi flyttade hit. Det känns som att de har hållit på och försökt få den att fungera i en evighet. Då vi flyttade in här var den inte inkopplad trots att det ingår i entreprenadavtalet att den ska vara det. Och då de väl fick upp dammsugaren på väggen så sög den inte som den ska. Den låter lite men suger inte upp någon skit. Jag har haft på känn hela tiden att det är hål någonstans på rören och det har jag inte gjort någon hemlighet av att jag tror. Då man monterar en centraldammsugare ska den provtryckas innan man gipsar ihop väggarna. Det har de inte gjort. Då besiktningsmannen kommenterade att dammsugaren inte var monterad (under slutbesiktningen i april) så sa snickaren att han inte kan montera centraldammsugare (!?!). Nu har de hållit på och felsökt dammsugaren i omgångar i över en månad. Nu börjar allt utom hål på rören vara uteslutet. Jag har hört något om att det ska göras någon flödesmätning i morgon. Det värsta är att det finns en risk att de måse ta upp golvet, väggarna och taket för att felsöka vidare. Men det hoppas jag verkligen att vi slipper uppleva. Det jag inte kan förstå är varför det ska behöva ta sådan tid. Urtrist.

Idag har vi i alla fall fått de nya fönsterbänkarna monterade. Fönsterbänkarna var monterade uppåner i hela huset så snickarfirman har fått köpa nya som en annan snickare har monterat idag. Samma snickare ska montera handtag på tjugo stycken nya köksluckor eftersom den andra snickarfirman monterat handtagen  fel på de som hänger där nu. Anledningen är att de inte kollade på ritningen. Alls.

Nu sängen.

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Klart det är hål på slangen. Vad skulle det annars vara????? Sådan jäkla otur ni har! Tur att Byggzilla finns på plats 😉

Kommentar av Trebarnsmamman

Byggzilla var inte där på den stora dagen för hon var på jobbet (idag alltså 😉 ) då de hittade HÅLET eller vad det nu var. Öppet var de i alla fall. Nu är hela väggen öppen. Men dammsugaren funkar 🙂

Kommentar av Lotta

Starta maskinen utan att slangen är inkopplad. Om det blåser ut luft vid utblåsventilen är det läck på ledningen.
Bertil

Kommentar av Anonym

Tack Bertil!

Nu är den fixad och det var ett rejält läck tror jag. Jag ver inte hemma då de fixade den men de har sågat upp en vägg här hemma.

Jag visste inte att det var så enkelt att felsöka den. Det visste tydligen inte våra gubbar heller. Då hade det inte tagit två månader att hitta felet skulle jag tro.

Kommentar av Lotta




Kommentera

