Lottas Dagbok


Kan tänka mig att en och annan väntar på tjusiga interiörer
06 maj 2011, 23:17
Filed under: Allmänt, Bilder, Hus och hem, husbygge, personligt

Men det få vänta tills allt är färdigfixat här.

Istället outar jag ett par bilder på vårt golv. På övervåningen har vi valt ekparkett. Övervåningen är fyra rum som är nästan lika stora och ett allrum i mitten.

Jag tog för givet att jag skulle få ett enhetligt golv eftersom vi beställt samma sort till hela. Istället ser golvet för hemskt ut. I de fyra rummen ligger golvet i samma riktning. I allrummet i mitten ligger det på tvären.

Jag har forskat i hur man gör då man lägger golv genom att googla och att ringa till företaget som leverat golvet till vårt hus. Jag har kommit fram till:

  • I första hand är rikningen på parketten en smaksak. (Detta enligt golvleverantören.)
  • I andra hand lägger man golvet i rummets längdriktning. (Flera källor)
  • I tredje hand tar man hänsyn till vilket håll ljuset kommer från och lägger golvet mot ljusets riktning. (Flera källor) Anledningen är att då ljuset möter golvet med 45 graders vinkel, vilket det gör då fönstret är lodrätt mot golvet, kan man se skuggor vid skarvarna. Detta anses dock av vissa inte vara ett relevant argument då man har ett trägolv av hög kvalitet.
  • Man lägger parketten med kortsidan mot den dörr man kommer in i rummet genom.
  • Man lägger golvet i samma riktning om man ser det ena rummet från det andra.
  • Jag läste även på ett ställe att man ska lägga alla golv i samma riktning i ett och samma hus.

Många bud alltså. Inga direkta regler.  Eller den huvudsakliga regeln är att det är en smaksak hur man lägger parketten. Frågan är vems smak som ska gälla. 

Vårt rum är nästan fyrkantigt så någon längdriktning i rummet finns inte. Ljuset kommer snett uppifrån från våra takfönster och från de fyra fönstren inne i barnens rum. Från alla håll alltså.

Man kan ju tycka att någon borde ha frågat oss hur vi vill ha det. Naivt nog trodde jag att man kunde ta för givet att de skulle lägga parketten åt samma håll på hela golvet. Har aldrig sett den varianten som vi har hemma hos oss nu. Det ser inte klokt ut. Som ett lapptäcke typ.

Kolla här:

Säg något!

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hmmmmmmmmm, har liksom tagit för givet att man går efter ljuset…fast om jag tittar på våra golv så ligger de i samma riktning i alla rum…

Kommentar av Trebarnsmamman

Bra där. Det borde de göra här också. Åtmistone i alla rum på samma våning.

Kommentar av Lotta

Jag skulle nog också ta för givet att de lade golvet i samma riktning, i alla fall när man har rum som gränsar till varandra med samma golv som ni har.

Kommentar av Sofia

Eller hur 🙂 De får lägga om det helt enkelt.

Kommentar av Lotta




Kommentera

