Lottas Dagbok


En ny dag – eftertanke
30 mars 2011, 09:54
Filed under: Allmänt, Barnen, Bilder, bloggande, Familj, Hälsa, personligt
En älskad liten pojke

Onsdagmorgon.

Vaknar till ytterligare en dag. Otroligt trött men kanske lite mer tacksam än jag brukar vara en vanlig onsdagmorgon. Kanske med lite mer insikt i livets skörhet än jag brukar vara en vanlig onsdagmorgon.

Det händer varje dag. Unga människor dör. Familjer blir kvar för att klara sig utan en viktig medlem. För det mesta berör det bara de närmaste. Ibland berör det en hel värld. Eller en hel bloggvärld.

Orättvist är ett ord som ofta används. Jag tycker att det är fel ord. För hur skulle någonsin rättvisa kunna skipas? Ofta ställs frågan ‘varför just jag?’ mer sällan eller kanske aldrig ‘varför inte just jag?’. Det kan aldrig bli rättvist.

Linda skriver inte längre. Och jag tänker; det hade kunnat vara jag.

De sociala medierna har skapat en ny arena på många sätt. Med lätthet kan man komma nära. Följa. Påverkas. Tillgången på texter, bilder och livsöden serverade i små askar är obegränsad. De senaste åren har jag tagit del av de mest hjärtskärande livsöden man kan föreställa sig och sett foton på små, svårt sjuka barn under deras sista timmar i livet. Real time. Jag har läst om ensamstående, missbrukande mödrar utan anhöriga vars kroppar tynat bort och gett upp. Och det har varit på riktigt.  Riktiga människor. Riktiga liv. Eller fragment av riktiga liv som fladdrar förbi.

Man kan välja om man vill titta eller blunda. Ingen skugga ska falla över den som väljer att klicka vidare. Ibland har jag gjort det. Om man väljer att titta står man försvarslös inför den ocensurerade verkligheten. Väljer man att titta så väljer man att se en bit riktigt liv. Att låta en bit av andra människors riktiga liv komma en nära. Inte alltid ett lätt val.

Om man väljer att titta så är det svårt men även bra på ett sätt. Det föder en kontinuerlig ödmjukhet inför livet och påminner om att ingen människa är odödlig. En helt vanlig dag för mig är livets sista för någon annan. Enkelt.

En påminnelse. Om livets skörhet.

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Sorgligt.
Kan man säga annat när en ung människa får lämna jordelivet?
-Det är alltid sorgligt när någon går bort, men alltid lite extra tragiskt när en ung människa dör.
Man är nog lite dålig på att leva i nuet och vara tacksam för vad man har och inte bara tänka på vad man skulle vilja ha.
-Jag är dålig på det ialla fall.
Nej som sagt, ta vara på dagen, i morgon är en annan dag!

Kommentar av ulle

Så är det. Kloka kvinna.

Hoppas att allt är bra. Ska vi åka in till stan och fika någon kväll?

Kommentar av Lotta

Här är det bara bra och en fika på stan skulle bara göra det bättre!!

Kommentar av ulle

Vi hörs nån dag då!

Kommentar av Lotta




Kommentera

