Lottas Dagbok


Väggarna i vårt nya hus är INTE vita
18 mars 2011, 15:53
Filed under: Allmänt, Barnen, Bilder, Familj, Hus och hem, husbygge, personligt

Vi tog oss ut för att kolla hur huset ser ut invändigt. Det var mitt mål i morse. Att jag skulle palla det. Vi kombinerade det med hämtning av Wilmer i skolan.

Nu var det målat invändigt. Välgjort. Som allt annat i huset.

Problem bara.

Det skulle vara vitt.

Jag lade ner mängder av energi på att det skulle bli rätt. Genomgick helvetets kval. Inte lätt att välja eftersom det inte fanns ett färgprov att uppbringa i den här staden på det husleverantörens färgleverantör rekommenderade.

Klargjorde med önskvärd tydlighet för färgkillen hur det skulle se ut. Det skulle inte vara grått. Väggen skulle inte se gul ut mot listen. Väggen skulle vara vit. Inte stockholmsvit. Utan VIT! Valde den färg som färgkillen rekommenderade utifrån min beskrivning. Asså är det något fel eller? Jag ÄR tydlig. Det vet jag.

Jag vill inte ha några ANTIKVITA väggar i mitt hus. Jag vill ha VITA. Nu är de ljusgula. Eller gräddvita. Eller nån annan jävla färg. Väggarna ser gula ut mot de stockholmsvita listerna. Jag som inte ens ville stockholmsvita lister eftersom jag tyckte att det egentligen var en för gulaktig vit nyans.

Jag tror att jag ger upp snart. Visst är det fint att få flytta in i ett helt nybyggt hus. Den möjligheten skulle jag INTE vilja byta bort. Mot något annat faktiskt. Men det hade varit bra och något hade kunnat bli rätt också. Det här med färgen går ju inte att ändra på. Pallar liksom inte börja med att måla om.

Men jag vill inte ha antikvitt. Jag vill ha VITT.

27 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ska man skratta eller gråta?????? Gråta antar jag! KRAM

Kommentar av Trebarnsmamman

Ah. Jag skiter i´t nu. Det blir nog bra sedan. Kram!

Kommentar av Lotta

Någon jäkligt smart, snygg, stark och klok person sa klinikvitt… 😉

Kommentar av Teeby

Jag vet. Men hade jag sagt det till färghandeln skulle de ändå inte fattat vad jag pratade om. Man kan ju tycka att det borde vara en affärside att på ett bra sätt kommunicera kring olika nyanser av vitt. Tydligen hade inte dessa nappat på det..

Kommentar av Lotta

PS Teeeeeby; Det ÄR ju lätt att vara efterlok. Men tack för påminnelsen 🙂

Kommentar av Lotta

Alla våra försök att bryta färger har slutat i något oförutsägbart. Lite grått slutade i lila på något märkligt sätt. Därför körde vi åke-tråk och klinik-ljusterapi-obrutet så man vet vad man får…

Kommentar av Teeby

Ja. Det var nog rätt. Men alla avrådde från att göra så så jag vågade mig inte på det..

Kommentar av Lotta

Vi har visa av erfarenheten lärt oss att provmåla innan vi köper en hel burk. Alla fina färgprover i affären ser nämligen heltgalna ut hemma hos oss. T.ex. skulle vi måla ”latte” när det var så populärt…tack och lov testade vi en liten burk för i vårt hus såg det tegelgrått ut…så vi fick kämpa en del innan vi fick till lattefärgen…en färg som troligtvis skulle sett diaréebrun ut i alla andra hus 😉

Kommentar av Trebarnsmamman

K: Intressant. Men det måste ha med ljuset att göra. Eller vad tror du..?

Skitsvårt att provmåla i ett nybygge. Annars hade jag gjort det..

🙂

Kommentar av Lotta

Ja, det har med ljuset att göra!!!! Förstår att det var svårt att provmåla i ett nybygge men nästa gång…

Kommentar av Trebarnsmamman

Japp 🙂 Nästa gång.

Kommentar av Lotta

… och strukturen. Nu har väl ni platta fina väggar och inte glasfiberväv som vi. Vårt bredspacklade pannkaksplatta matrum ser mycket ljusare ut än vårt strukturerade vardagsrum. Ett annat tips e å bli färgblind då spelar det inte så stor roll 😉

Kommentar av Teeby

Just det. Det har jag inte tänkt på. Men de ser ju gula ut även om de är platta 😦

Ska bli färgblind i nästa liv 😉

Kommentar av Lotta

Är det bredspacklade väggar ni har eller någon form av väv eller annan källa till struktur?

Är det illa-illa-hemskt eller bara inte som du tänkt dig?

När vi flyttade in upptäckte vi att det var flera olika nyanser av inte helt olikt vit i vårt vardagsrum. Och på ett ställe hade de som bodde innan oss inte orkat flytta en byrå när de målade listerna så där var det inte målat alls… men ni betalar ju för att få det som ni vill!

Kommentar av Teeby

Det är ingen väv under färgen. Skulle ha varit det men blev inte så slutligen.

Var där idag och bestämde mig för att inte hänga upp mig på det mer. Det är inte lönt.

Detta kommer vi aldrig att få någon att göra om kostnadsfritt för att det är fel nyans på färgen så det är lika bra att gilla läget.

Hittade f ö ytterligare ett fel idag då jag var vid huset. Fel fönster i badrummet.

Suck.

Kommentar av Lotta

Vi har garanterat fler fel och kommer få ägna oss åt att lappa på vårt gamla hus medan ni dricker drinkar i trädgården och tittar på det felaktiga fönstret i badrummet 😉

Kommentar av Teeby

Tur att det felaktiga badrumsfönstret sitter på framsidan. Då slipper vi se det då vi super i vår lerhög till trädgård :mrgreen:

Kommentar av Lotta

Håller med Teeby ”Vi har garanterat fler fel och kommer få ägna oss åt att lappa på vårt gamla hus medan ni dricker drinkar i trädgården och tittar på det felaktiga fönstret i badrummet”
Vill ni t.ex. ha vårat hål i väggen mellan hall och kök som vi inte vet vad vi skall göra med eftersom vi inte har råd att renovera köket…

Kommentar av Trebarnsmamman

Nä. Det är klart. Jag ska inte klaga. Det blir jättefint men jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att göra rätt!

Kan man inte ta bort väggen mellan hallen och köket? Så slipper ni hålet. Du får väl göra som en del andra bloggare; starta en insamling 😉 (<– OBS ett litet skämt bara!) Förstår att det är frustrerande.

Kommentar av Lotta

Bara att konstatera att det är ”good enough” och lappa på det som måste lappas och det man känner för att lappa! Ett likadant hus i nyrenoverat skick gick 1,5 milj över vad vi betalade. De räntepengarna och amorteringarna är lappandet väl värt…

Kommentar av Teeby

L: Insamling var det ja!!!!! Vad skall jag dra för rövarhistoria för att folk skall tycka så synd om mig att de skänker typ 100 000 kr???????

T: Ja, det är oftast värt pengarna att lappa och fixa…

Kommentar av Trebarnsmamman

T: Så är det om man vill bo i TEEEEEEEBY :mrgreen:

K: Tja.. du kan ju testa med ryggen först. Det är ju faktiskt sant att du har ont i den. Om inte det funkar så kanske du får krydda lite 😉 Nae, men skämt å sido; man kan faktiskt stöta på en del ganska magstarka exempel på de sådana där blogginsamlingar. Det verkar vara en trend. Och jag menar inte direkt dom som har cancersjuka barn och absolut INGA pengar nu. Samtidigt som det är märkligt att det behövs (om det nu gör det). Om det behövs är det ju ett tecken på att något är fel i systemet och det är inte bra för följden blir att den som lättast gör sin röst hörd är den som kan göra mest ‘vinning’ även om det kanske inte är där behovet är störst. På sätt och vis en konkurrensutsatt biståndsmarknad. Eller nå´t.. Köp en trisslott istället och hoppas på det bästa 🙂 Eller gör en värdering på huset och ta ett lån kanske?

Kommentar av Lotta

Antar att jag är av den typen som helst väljer sista allternativet. Ang väggen är problemet att vi inte har någon!!! 😉 krya på dig!!!!!!

Kommentar av Trebarnsmamman

Haha. Ett draperi kanske? Så kan ni sy fast skåpen på kökssidan 😉 Tror det skulle bli döbra :mrgreen:

Kommentar av Lotta

PS. Annars är det ju ganska hett med öppna planlösningar nu 🙂

Kommentar av Lotta

Jo, men ytterkläder på diskbänken är inte hett 😉

Kommentar av Trebarnsmamman

Nä men på spisen skulle kunna bli hett :mrgreen:

Kommentar av Lotta




Kommentera

