Lottas Dagbok


Det kommer många frågor från barnen nu
13 mars 2011, 08:19
Filed under: Allmänt, Böcker, Familj, nyheter, personligt, teknik

Nu är det härdsmältor också. Häromdagen var det tsunamivågen.

Jag är lite nyfiken på hur folk pratar med sina barn om de här sakerna. Barn som blivit lite större som man inte kan hindra från att titta på teve och läsa på löpsedlarna.

Jag kan helt ärligt säga att jag inte har hundra procent koll på vad som händer vid en härdsmälta. Ej heller i detalj  på vilket sätt en härdsmälta i Japan kan påverkas oss i Sverige. Kan någon ens veta det?

Så dels ska man ha svaren på frågorna och sedan ska man lägga fram svaren på ett så bra sätt som möjligt. Jag tycker faktiskt att det är ganska svårt. I vissa fall ska man nog även vara uppmärksam på att det inte kommer frågor från barnen. Att vara tyst kan ju också vara en reaktion.

Hur gör ni andra?

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Enklast att följa rapporteringen själv från nedanstående källor och bilda sig en egen uppfattning utan journalisters egna tolkningar av situationen.

Kraftbolaget: http://www.tepco.co.jp/en/index-e.html (mycket detaljerad)
Kyodo: https://english.kyodonews.jp/news/
NISA: http://www.nisa.meti.go.jp/english/index.html
Jiji: http://jen.jiji.com/jc/eng?g=eco

Kommentar av Staffan i Thailand

Jag berättar så långt jag kan i för barnen begripliga ord och försöker visa med händer och teckningar. Om jag inte kan berätta såpass utförligt (har ju fördelen av att ha läst 90 gamla poäng geografi på uni) att de blir nöjda så skickar jag dem till maken (härdsmältor kan han bättre än jag t.ex. ) eller googlar på nätet tillsammans med dem och förklarar under tiden som jag läser.

Kommentar av Trebarnsmamman




Kommentera

