Lottas Dagbok


Alla verkar minnas vad de gjorde för exakt 25 år sedan
28 februari 2011, 22:33
Filed under: Allmänt, Familj, nyheter, personligt, politik

Idag är det 25 år sedan Sveriges dåvarande statsminister Olof Plame dog. Hade jag haft ork och tid skulle jag kanske skrivit lite om politik här. Men jag orkar inte med det nu. Jag har väl inte heller varit så väldigt politisk här på bloggen. I alla fall inte partipolitisk. Och tänker inte vara det nu heller. Håller mig till att betrakta statsministermordet 1986 som en historisk händelse. Bra så.

Jag har hört en del tjat om mordet idag. Mest handlar det om vad folk gjorde den där morgonen då de nåddes av nyheten att statsministern blivit skjuten. Det verkar som att de flesta minns. Jag har själv en del minnesbilder från den där morgonen. Jag skulle fylla tio år. Jag minns min pappas rosa klockradio. Jag minns att jag satt och skrev på en sida i en serietidning. Flintstones. Jag minns att det var en tråkig dag. Inget Razzel på teve på kvällen. Fast det var lördag. Jag minns att jag förstod allvaret i händelsen trots att jag bara var nästan tio år.

Jag har ju inte så mycket kommentarer här på bloggen längre sedan jag kopplade bloggen till facebook. Nu får jag kommentarer på inläggen där i stället. Så jag slänger ut en fråga (svara gärna på  bloggen!); Minns du vad du gjorde den där morgonen 1986?

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jupp, jag minns. Jag var hos min syrra i Skåne.

Kommentar av Trebarnsmamman

Jag hade kvällen innan fått in lilla tv´n på mitt rum så att jag skulle få se barnprogrammen som var i ”God morgon Sverige”. (Då fanns minsann inte barnkanalen.) Men så lurad jag blev!!! 😉 -Det bidde inga barnprogram i den sändningen utan bara en massa vuxenprat! Jag förstod nog också allvaret i det hela men kanske inte hur stort det var.

Kommentar av ulle

På morgonen gick min kompis som jag bodde med till jobbet, jag gick och tog DN. På framsidan stod det, när min kompis kom till jobbet ringde hon mig.
Jag var ju lite äldre än 10 och kommer ihåg dagen väldigt tydligt!

Kommentar av Mia




Kommentera

