Lottas Dagbok


Kakel och klinkers – nu har vi valt
01 februari 2011, 23:11
Filed under: Allmänt, Familj, Hus och hem, husbygge, personligt, Resor och utflykter

Idag har Fredrik och jag varit i Jönköping och valt vilket kakel och vilka klinkers vi ska ha i vårt nya hus. Om man köper ett Sjödalshus ingår kakel och klinkers från Konradssons.

Som alltid då vi ska göra sådant så började det ganska trist. Surt och tråkigt. Men resan gick bra. Då vi väl skulle välja ut det vi skulle ha så kändes det mesta förvirrat. Det fanns ju otroligt mycket att välja på och allt satt uppe på några stora skivor som man skulle bläddra mellan. En del satt uppe i s k miljöer men där framgick det inte vilken platta det var. Först kändes det som att vi inte skulle kunna fatta några beslut alls just då.

Men så här blev det:

Vi valde grundstandard i båda badrummen. På väggarna en vit platta som heter KAR som är 25×40 cm. Vi valde blank. Vit fog. På golvet kommer vi att ha en matt, svart platta som heter CALDERO. Vi valde 9,7×9,7 cm (någon extra hundring per kvadrat blir det för att vi valde en mindre storlek än standard) eftersom vi ska ha samma platta bakom duschen (så att det inte ska se så lortigt ut) med svart fog. Inget fancy alls. Men det kommer att bli fint. Badrummen uppe och nere kommer att ha samma plattor på golv och väggar (ja, inte samma på golvet och väggen alltså).

I tvättstugan kommer vi att ha schackrutigt golv. CALDERO 20×20 cm matta, svarta och vita plattor. Svart fog. Tvättstugan var det sista vi bestämde klinkers för. Jag har funderat på schackrutigt golv men vi hade inte fattat några beslut. Vi var ganska trötta på beslut vid detta laget och eftersom vi bestämt oss för att hålla oss till grundstandarden så var utbudet av plattor begränsat. Jag tycker att de svarta och vita plattorna är de som ser minst billiga ut av de där ickehomogena varianterna. Jag ville inte ha ett helsvart golv i tvättstugan så då fick det bli rutigt. Kommer bli ascoolt 🙂

Kökskaklet tuggade vi ett tag. Vitt skulle det vara. Jag hade kunnat tänka mig en fasad platta i raka rader men det var jag ensam om 😉 Jag hade även kunnat tänka mig någon mosaik. Helst helt genomskinlig glasmosaik. Visst hade man kunnat lägga någon krona extra på det men eftersom vi inte var helt överens kändes det onödigt. Vi kollade även på vit stavmosaik. Skitsnyggt men inte så mycket snyggare att det var värt de extra pengarna. Det fick bli standardplattan där också. RIB 10×30 blank, vit. Raka rader med vit fog.

Och nu ska jag förklara snålandet då. För det är inte bara för att vi tycker att grundstandarden är helt ok som vi valde den överallt. Nä. Vi ska ju ha klinkers i hallen, köket OCH vardagsrummet. Vi hade inte direkt räknat med nästan bli tvugna att ha en 60×60 platta på den ytan för att det skulle bli bra. Jag visste inte heller att den storleken är så vansinnigt dyr. MYCKET dyrare än de andra storlekarna av samma platta. Jag hade tänkt att vi skulle ha 30×60 plattor i raka rader och det var vad jag kalkylerat med. Men så sa en och annan vetabättretyp att det inte skulle bli bra på en sådan stor yta. 30×30 vill vi inte ha för vi vill inte att det ska se ut som badrumsgolv. Nä. och eftersom plattorna ska ligga i vardagsrummet känns det som att man inte vill ha en platta som ser billig ut (ja, fatta mig rätt). Det blev så som jag ville. I grundstandarden ingår plattan MARTE 30×30 cm. En fin homogen italiensk platta. Vi valde MARTE fast 60×60 cm. Marostica heter färgen. Ljusgrå, skitsnygg och ska ligga i raka rader. Smaaala fogar. Fogen kommer att ha en färg som ligger väldigt nära färgen på plattorna :mrgreen: Helt klart värt uppoffringen att inte lägga en enda extra krona på något av det andra i kakel- och klinkerväg. Inte för att vi direkt hade så mycket att välja på annat än att bita i det sura. Men detta känns helbra 🙂

Ska bli spännande att se hur det blir sedan.

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Men åhhhhhh shackrutigt golv som är sååååååå fint!

Kommentar av Trebarnsmamman

Tycker du det..? Ja, jag tycker att det är fint. Men lite extremt kanske. Vågat. Ahh.. det är ju bara en tvättstuga :mrgreen:

Kommentar av Lotta

Nääää, det är klassikst och fint! Skull vilja ha det i kök och hall! Men än så länge bara drömmer jag!!!!!

Kommentar av Trebarnsmamman

Keep dreaming and one day your dreams will come true :mrgreen:

Kommentar av Lotta




Kommentera

